JOM KLIK2...

Friday 6 December 2013

BBM: mengukur panjang bayang-bayang

assalamualaikum..
malam ni aku nak share satu Bahan Bantu Mengajar
untuk mengukur panjang bayang-bayang.
BBM ni sesuai digunakan untuk kanak kanak kindergarten.
 hasil idea pecah otak aku ni
     *tapi xtau la kot ada orang lain pernah buat jugak
aku guna benda ni untuk mikroteaching dalam kelas.

ni sebenarnya untuk mengukur panjang bayang bayang 
menggunakan alat pengukur bukan standard.
kenapa bukan pengukur standard ??
sebab aku gunakan skala warna yang dibuat sendiri..
lagipun mmg alat pengukur bukan standart
 merupakan salah satu kompenen sains dalam KSPK.
     *tak percaya, awak awak boleh pergi rujuk KSPK ye...



ni pakai kotak je weii.
tak payah susah susah beli barang mahal mahal.


ha, tu la skala warna yang aku cakap.
siap letak nombor sekali.
lala, korang warna je pakai luna.
mudah.

so, selain ajar mereka ukur panjang, 
boleh ajar pasal nombor, warna..
kira macam recall balik pembelajaran lepas.
sebab bayang bayang ni tajuk last.
benda tu sebenarnya tak melekat. 
aku buat asing...
so, boleh angkat-angkat.



saiz tu biar berbeza sikit..
baru mudah nak ukur nanti


 ha, lepastu korang buat la orang dari kotak macamtu.
ala, tu aku tiru orang depan toilet tu..
simple je.


kalau nak adil sikit,
buat la laki pompuan..
ala ala sweet couple gitu..
aku ni malas. tu yg hentam sama je dua dua. hehe


then tegakkan kat depan.
kat celah kotak tu aku dah toreh sikit. 
so, boleh selit je..
nak lagi kukuh letak la batang aiskrim kat belah belakang tu..


maap le yee..
stand aku ni janji kukuh je.
tu yg xberapa kemas ropenyaa


 ni pulak aku buat stand untuk lampu.
stand ni korang boleh ubah ikut kesesuaian lampu.
aku buat mcm ni sebab aku guna toslight handfon je


bayang bayang tu kurang jelas sebab bilik aku ni terang


ok, macam ni la setting eksperiment ni..
korang nampak tak bayang bayang tu ??




boleh bagitahu kat kanak-kanak yang 
panjang bayang-bayang ni boleh berubah base on 
jarak cahaya dengan objek dan saiz objek.




No comments: